Mindfulness er fuld opmærksomhed på sindet-nærvær i nuet – at være i det liv, du har lige nu.

Mindfulness styrker evnen til at være accepterende overfor dig selv og andre.

Mindfulness er også at gøre op med fortidens hændelser, at frigøre sig af forsøget på at planlægge fremtiden.

Mindfulness er en ”muskel”, der skal trænes.

En enkel teknik er at bruge sanserne: Se, lytte, smage, dufte, mærke det øjeblik, der er lige nu. Observere tankerne, der går gennem dit hoved, observere følelserne du har, og observere hvad der sker i din krop.

Vi kan lære at være venlige mod os selv, så vi ikke bare adlyder vores tanker og følelser, men observerer dem med en lethed – og måske humor.

mindfulness banner

Lige nu er der stort fokus på mindfulness, for alle aldersgrupper.

Jeg har haft forløb i 3 sæsoner på Hørsholm og Rungsted Skoler for børn fra 0. til 5. klasse og ser frem til en ny sæson til efteråret.

Jeg har fået fin feedback fra to skønne drenge:

”Når de voksne siger ”ro på og træk vejret”, det kunne jeg ikke forstå før jeg gik til mindfulness. Det ved jeg nu. Jeg laver stadig mine 4-2 vejrtrækninger, også i klassen, hvis der er for meget fut i mig"
Frederik fra 1. klasse på Rungsted Skole

”Jeg bruger mit 4-2 åndedræt når jeg er ude at sejle. For eksempel når det går mig dårligt i en sejlads så bruger jeg 4-2 åndedrættet så jeg kan få ro på igen."
- En dreng fra 4. klasse

Så nytter det! At en lille gut tager det til sig, og kan opleve, at han hjælper sig selv. Derfor er jeg så glad for, at være med til at udbrede mindfulness til børnene.

Rigtig meget tyder på, at det har en stor og gavnlig effekt for børnene, at få redskaber til at kunne reflektere og blive bevidst om deres valg. Det lyder måske ikke som noget børnene ved de gør eller kan, men ved at øve sig i at tage en mental pause, kan de hjælpe sig selv til at få en hverdag, som de har det godt med.

Undersøgelser viser også, at mennesker som rammes af stress, kan lære at finde ro ved at praktisere mindfulness. Så hvorfor ikke forebygge i en tidlig alder og hjælpe vores børn godt på vej?

Ved enkle øvelser, blandt andet vejrtrækningsøvelser, kan børnene lære at tage en mental pause, både i løbet af deres skoledag, men også derhjemme, specielt ved sengetid, hvor det er ekstra vigtigt at få rundet dagen af på en god og rolig måde, så barnet kan få en god nats søvn og være klar til en ny dag.

Kontakt mig gerne eller se mere på www.roomforreflection.dk, som har kontakt til mange skoler.